Czy dostrzegasz różnicę między wizytą w kawiarni a wypiciem kawy z automatu? Będąc w kawiarni, otaczają Cię przyjemne aromaty, estetyczny wystrój, możesz też w spokoju usiąść z filiżanką kawy i oddać się błogiemu relaksowi. Nie mówiąc już o jakości samego naparu oraz o możliwości dokupienia innych produktów, jak chociażby desery.
A co z kawą z automatu? Ta może kojarzyć Ci się jedynie z pośpiechem, plastikowym kubkiem, przeciętną jakością i niską ceną.
Wszystkie opisane doświadczenia w obu przypadkach składają się na usługę, która jest tak naprawdę bardzo złożonym procesem. Można jednak go kształtować.
Dowiedz się, na czym polega projektowanie usług z wykorzystaniem metodyki Service Design i jakie może przynieść efekty.
Czym w ogóle jest usługa i serwityzacja?
Według koncepcji zwanej serwityzacją, każde dobro oferowane przez firmę jest usługą. Tak, chodzi tu również o fizyczne produkty, koncepty, czy różnego rodzaju procesy. Usługa stanowi całość wrażeń, emocji i interakcji, których odbiorca doświadcza od momentu podjęcia decyzji zakupowej aż po zakończenie korzystania z danego rozwiązania.
Zgodnie z definicją opracowaną przez Socjomanię, usługa to proces, w którym dostarczana jest wartość między jej twórcą a odbiorcą. Jej ostateczne przeznaczenie i wartość definiuje właśnie użytkownik.
Metodyka projektowania usług Service Design
Wnioski z powyższych definicji wyciągnąć łatwo. Projektowanie usług jest dziś potrzebne każdej firmie – bo wszystkie dostarczają usługi. Stąd wzrost popularności Service Design, które powstało jako odpowiedź na rosnące i zmieniające się oczekiwania współczesnych klientów.
Czym dokładnie jest?
Service Design to metodyka która wspiera tworzenie, optymalizację i poprawę usług w podejściu zorientowanym na użytkownika (Human-Centered Design) i wykorzystującym Design Thinking. Celem jest oczywiście udoskonalenie Customer Experience, czyli doświadczeń klienta przy zachowaniu jak najwyższej efektywności oferowanych procesów.
Przeczytaj też: Cel Service Design, Service Design vs Design Thinking.
Zasady projektowania usług
Proces Service Design rządzi się oczywiście określonymi zasadami, które umożliwiają zaprojektowanie efektywnych rozwiązań i doświadczeń klienta. Zostały one opisane w książce This is Service Design Thinking autorstwa Marca Stickdorna oraz Jakoba Schneidera i brzmią następująco:
- Zorientowanie na użytkownika – celem Service Design jest projektowanie usług, które w maksymalnym stopniu odpowiadają na potrzeby klientów.
- Współtworzenie – nad tworzeniem rozwiązań powinien pracować interdyscyplinarny zespół, składający się zarówno z pracowników danej organizacji, jak i klientów czy konkurencji.
- Sekwencjonowanie – to podział procesu usługowego na mniejsze odcinki na linii czasu, a następnie analiza punktów styku z Twoją usługą zarówno w trakcie korzystania z niej, jak i przed i po całym przedsięwzięciu.
- Ewidencjonowanie – w projektowaniu usług analizie polegają zarówno działania odbywające się na frontstage (obszarze widocznym dla klienta), jak i backstage (niewidocznym).
- Holistyczne podejście – usługa powinna być satysfakcjonująca nie tylko dla klientów, ale wszystkich osób zaangażowanych w jej dostarczanie.
Filary Service Design według Socjomanii
Projektowanie usług i idąca wraz z nim logika usługowa całkowicie zmienia podejście do funkcjonowania biznesów. Oto najważniejsze fundamenty Service Design, zdefiniowane przez Socjomanię:
- Koniec ery produktu, czyli wspomniana już serwityzacja.
- Jobs to be done – koncentracja na celach użytkownika (zadaniu, jakie może wykonać dzięki usłudze) oraz jego potrzebach.
- Wymiana wartości w usłudze – otwartość na nowe perspektywy, czyli doświadczenia innych organizacji, a także wymiana wiedzy i zasobów.
- Współtworzenie – w tworzeniu czy optymalizacji usług powinno brać udział interdyscyplinarne grono, składające się z pracowników danej organizacji, ale i klientów, partnerów czy konkurentów.
Etapy projektowania usługi
Jak wspomnieliśmy już wyżej, Service Design to metodyka wykorzystująca Design Thinking. Oznacza to, że etapy projektowania usługi są takie, jak w każdym innym projekcie realizowanym przy użyciu tej metody. A są to:
- Empatyzacja. To etap, którego celem jest dogłębne zrozumienie potrzeb użytkownika.
- Definiowanie problemu. Określenie, czego dokładnie użytkownicy oczekują od danej usługi.
- Generowanie pomysłów. To bardzo kreatywny etap, podczas którego zespół Service Design opracowuje wiele rozwiązań zdefiniowanego wcześniej problemu.
- Budowanie prototypów. To pora tworzenia innowacji w postaci prototypów, a także ich weryfikacja pod kątem użyteczności. (Czytaj też: Projektowanie innowacyjnych usług)
- Testowanie. Czas na zebranie informacji zwrotnej od odbiorcy i weryfikację zaproponowanych wcześniej konceptów.
Narzędzia przydatne w projektowaniu usługi
Projektując usługę, warto korzystać z narzędzi, które pomogą Ci poznać potrzeby, oczekiwania, a także problemy wszystkich osób zaangażowanych w jej dostarczanie, a w następnej kolejności – opracować skuteczne rozwiązania.
Oto sprawdzone narzędzia projektowania usług, które możesz wykorzystać:
- Customer Journey Map, czyli mapa ścieżki klienta. Narzędzie wykorzystywane po to, by odtworzyć wszystkie interakcje między użytkownikami a Twoją marką, a następnie zaprojektować czy zoptymalizować ich doświadczenia.
- Service Blueprint to z kolei odtworzenie procesu usługowego z analizą aktywności klienta, ale także interakcji zachodzących po stronie firmy.
- Service Quality Gaps, czyli identyfikacja i analiza luk w usłudze.
- Persony – to narzędzie wykorzystywane do analizy grupy docelowej. Są to modele Twoich potencjalnych klientów, pozwalające poznać ich potrzeby i oczekiwania.
- Service Business Model Canvas – umożliwia opracowanie koncepcji usługi, zorientowanej przede wszystkim na potrzeby odbiorcy, ale również z uwzględnieniem zasobów, możliwości oraz budżetu organizacji dostarczającej dane rozwiązanie..
- Digital Value Proposition Canvas – narzędzie umożliwiające zdefiniowanie wartości oferowanej przez obecną usługę w celu jej optymalizacji lub opracowania koncepcji zupełnie nowych rozwiązań.
Powodzenia! Jeżeli masz jakieś pytania związane z projektowaniem usług, zachęcamy do kontaktu.
Przeczytaj również: jak zoptymalizować biznes, customer journey.
Jestem Service Designerem (z tytułem MBA w Service Innovation and Design na Laurea University of Applied Sciences Helsinki), strategiem i konsultantem digital marketingu. Pasjonatka nowych technologii, edukacji, service design, service digitalization. Trener. Mówca. Wykładowca. Partner Digital Marketing Institute i trener (Certificated Diploma w Digital Marketing). Ponad 8.000 godzin szkoleń. Wykładowca na polskich uniwersytetach i akademiach. Od 2014 uczę, jak być profesjonalnym użytkownikiem LinkedIn (dedykowana seria treningów i mentoringu).
Najnowsze komentarze