Design Thinking ostatnimi laty zyskuje na popularności. Zdecydowanie nie jest to chwilowy trend, a skuteczny sposób rozwiązywania problemów, który można wykorzystać na wielu płaszczyznach sfery zarówno biznesowej, jak i prywatnej.

W poniższym artykule skupimy się jednak na projektowaniu czy optymalizowaniu komunikacji dzięki Design Thinking.  Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.

Czym dokładnie jest Design Thinking?

Design Thinking (myślenie projektowe) służy poszukiwaniu innowacji, ale także efektywnemu rozwiązywaniu problemów. Jego nadrzędnym celem jest wypracowanie rozwiązań skoncentrowanych na użytkowniku. Oprócz tego istotne jest analizowanie danego zagadnienia z wielu perspektyw,  a także eksperymentowanie i weryfikowanie różnych hipotez, co umożliwia wychodzenie poza utarte schematy.

Niezależnie od definicji, najważniejsze aspekty w Design Thinking to:

  • Stawianie perspektywy użytkownika na pierwszym miejscu (humanocentryzm, human-centered design).
  • Interdyscyplinarność i współpraca. Design Thinking integruje wiedzę z różnych dziedzin (np. psychologii, socjologii czy etnografii). Co więcej, w samym procesie rozwiązywania problemów czy tworzenia innowacji powinny brać udział osoby o różnych kompetencjach i doświadczeniu.
  • Szybkie testowanie rozwiązań. Dzięki tworzeniu prototypów na bardzo wczesnym etapie można weryfikować skuteczność wypracowanych rozwiązań. Ogromne znaczenie w pracy z wykorzystaniem Design Thinking mają opinie użytkowników.
  • Interacyjność. Określone etapy procesu Design Thinking w razie potrzeby można, a nawet należy, powtarzać. Często konieczne może być również ponowne przejście przez cały proces – i jest to jak najbardziej możliwe.

Do czego możesz wykorzystać Design Thinking?

Design Thinking świetnie sprawdza się zarówno w projektowaniu zupełnie nowych rozwiązań, jak i udoskonalaniu już istniejących. Możliwości jest oczywiście wiele, ale oto przykładowe zastosowania tej metody:

  • projektowanie usług (dokładniej wyjaśniamy tu, jak zaprojektować usługę),
  • wprowadzanie nowych produktów na rynek,
  • opracowywanie rozwiązań, których celem jest poprawa doświadczenia klientów czy pracowników,
  • poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, budowanie przewagi konkurencyjnej,
  • i oczywiście opracowywanie komunikacji wewnętrznej (między pracownikami danej organizacji) i zewnętrznej (dotyczącej klientów)!

Etapy projektowania komunikacji z Design Thinking

Bez względu na to, czy planujesz wykorzystać Design Thinking do zaprojektowania komunikacji wewnętrznej, zewnętrznej, marketingowej czy opracowania całkiem innego rozwiązania – praca będzie przebiegać bardzo podobnie.

Pamiętaj tylko, aby przed przystąpieniem do całego procesu skompletować interdyscyplinarny zespół, który będzie pracować nad opracowaniem komunikacji. Najlepiej będzie, jeżeli będą to przedstawiciele grup, które w przyszłości mają brać w niej udział. Tylko dzięki temu uzyskasz cenne spojrzenie z kilku perspektyw na rozwiązanie danego problemu.

Przejdźmy jednak do meritum – metoda Design Thinking składa się z następujących etapów:

1. Empatyzacja

Pierwszy etap ma na celu zrozumienie potrzeb i oczekiwań odbiorców dotyczących komunikacji wewnętrznej czy zewnętrznej w Twojej firmie. Aby je odkryć, powinieneś przeprowadzić rzetelne badania. Twoim celem powinno być zebranie wyłącznie obiektywnych danych – tylko takie podejście pozwoli na zaprojektowanie skutecznej komunikacji, odpowiadającej wymaganiom użytkowników.

Pomogą Ci w tym oczywiście odpowiednie narzędzia, takie jak:

  • wywiady,
  • mapy empatii,
  • persony
  • warsztaty.

2. Definiowanie problemu

To etap, którego istotą jest wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych wcześniej badań i analiz. Zdefiniowanie problemu to absolutna podstawa do dalszych działań. Jeśli mylnie określisz owy problem, kolejne etapy nie przyniosą oczekiwanych rezultatów.

3. Generowanie pomysłów

Wiesz już, z czym przyjdzie Ci się mierzyć? Czas na burzę mózgów w zespole. Wszystkie pomysły są na wagę złota – na tym etapie nie ma ograniczeń. Im więcej kreatywnych rozwiązań zdefiniowanego wcześniej problemu, tym lepiej.

Z zaproponowanych możliwości należy oczywiście wybrać te o największym potencjale. Można to zrobić drogą głosowania czy selekcji opartej na obiektywnych wskaźnikach.

4. Budowanie prototypów

Masz już wszystkie niezbędne informacje na temat odbiorców. Ba, wraz z zespołem opracowaliście już nawet potencjalne rozwiązania. Pora na stworzenie prototypów, które pozwolą zweryfikować efektywność wybranych opcji.

Prototyp może mieć tak naprawdę dowolną postać – najważniejsze, aby dobrze odzwierciedlał koncepcję. W przypadku komunikacji może to być:

  • scenariusz komunikacji,
  • ścieżka użytkownika (wraz z potencjalnym interakcjami),
  • użycie wybranego narzędzia do komunikacji wewnętrznej lub zewnętrznej.

Warto wiedzieć, że prototypy można podzielić ze względu na niską (low-fidelity) oraz wysoką (high-fidelity) dokładność odzwierciedlenia pomysłu. Oba rodzaje są równie istotne. W pierwszej kolejności powinny powstać prototypy low-fidelity, a następnie, w miarę gromadzenia coraz większej ilości danych, – high fidelity.

5. Testowanie

To etap, w którym prezentujesz prototyp innym. Użytkownicy powinni teraz przetestować zaproponowane rozwiązanie, a zespół wybranych wcześniej specjalistów zbierać informacje na temat ich doświadczeń i spostrzeżeń.

Pamiętaj, aby nie przywiązywać się do raz opracowanego prototypu. Zamiast tego postaraj się jak najszybciej uzyskać opinię na jego temat. Jest to bardzo istotne – w końcu to, co Tobie jawi się jako genialny prototyp, niekoniecznie musi nim być dla klientów, którzy będą finalnymi odbiorcami danego rozwiązania. To ich feedback ma się stać motorem napędowym do dalszych działań. 

W razie potrzeby prototyp należy więc ulepszyć lub zaproponować inne rozwiązanie, powtarzając wcześniejsze etapy.

Podsumowanie

Design Thinking jest jednym z najskuteczniejszych sposobów wdrażania innowacyjnych rozwiązań, ale także optymalizacji różnych procesów. Możesz mieć pewność, że komunikacja wewnętrzna czy zewnętrzna zaprojektowana tą metodą będzie spełniać oczekiwania odbiorców.

Pamiętaj tylko, aby każdy z opisanych etapów wymaga maksymalnego zaangażowania – pominięcie lub niedopracowanie nawet jednej z faz wiąże się z dodatkową pracą lub, co gorsza, wypracowaniem nieefektywnego rozwiązania.

Przeczytaj też: service design vs design thinking, service design i customer journey.