Gastronomia to branża, która ostatnimi czasy bardzo zmieniła swoje oblicze.

Wszystko zaczęło się od popularności diet pudełkowych. Później przyszła pandemia, która doprowadziła do zamknięcia lokali gastronomicznych, co z kolei wymusiło konieczność ich transformacji. Większość restauracji zaczęła oferować dania na wynos, dostawę pod drzwi czy sprzedaż półproduktów, do czego wszyscy się przyzwyczailiśmy.

Usługi gastronomiczne są więc dziś bardziej złożone niż kiedykolwiek wcześniej, a oczekiwania klientów wobec nich zdecydowanie wzrosły.

Jak im sprostać? Korzystając z dobrodziejstw metodyki Service Design. Szczegóły poznasz z poniższego artykułu.

Czym są usługi i na czym polega ich projektowanie?

Usługa to nie tylko moment, w którym dostarczasz catering swoim klientom.

To cały proces, jakiego doświadcza klient w kontakcie z Twoją marką. Co ważne, jest on jego współtwórcą – a nie tylko biernym odbiorcą.

Wszystkie elementy tego procesu można zoptymalizować czy zaprojektować tak, aby w pełni dostosować je do potrzeb i oczekiwań klientów. Service Design, czyli projektowanie usług, daje Ci narzędzia i zasady, dzięki którym jest to możliwe.

Przeczytaj: Jak zaprojektować usługę.

Co ważne, przy pomocy Service Design nie tylko udoskonalisz aktualnie dostarczane rozwiązania, ale także odnajdziesz pomysły na ich rozwój oraz zaprojektujesz innowacje w swojej branży.

Sprawdź też: Narzędzia projektowania usług, Cel Service Design, Projektowanie innowacyjnych usług.

Czy Service Design sprawdzi się w branży cateringowej?

Na doświadczenia Twoich klientów nie wpływa jedynie smak oferowanych przez Twoją firmę potraw. Liczą się składniki, z których korzystasz i sposób ich pozyskania. Znaczenie ma również to, jakich materiałów używasz do ich pakowania. Wiele zależy także od jakości obsługi klienta.

Podobne przykłady można mnożyć, a wszystkie tego typu czynniki należy przemyśleć i zaprojektować w najbardziej optymalny sposób.

Co więcej, współczesne usługi gastronomiczne czy cateringowe nie ograniczają się jedynie do doświadczeń w świecie realnym. Wiele aktywności przeniosło się dziś do strefy online – tu sprawdzamy opinie o usługach gastronomicznych, odwiedzamy strony wybranych organizacji i ich profile w mediach społecznościowych, a w końcu – dokonujemy rezerwacji i zamawiamy dania.

Wszelkie tego typu aspekty można zaplanować tak, aby w maksymalnym stopniu odpowiadały na aktualne potrzeby klientów – właśnie przy pomocy Service Design.

Jak zaprojektować skuteczne usługi?

Service Design to złożony proces, który w każdym przypadku będzie przebiegał nieco inaczej. W końcu potrzeby klientów różnych branż, a także firm, zawsze się od siebie różnią.

Kluczowe jest jednak trzymanie się określonych zasad, a także czerpanie z podejścia Design Thinking. Przeczytaj więcej: Service Design vs Design Thinking oraz Design Thinking w komunikacji.

Zasady Service Design

Pięć poniższych założeń pomoże Ci w zaprojektowaniu efektywnych usług gastronomicznych:

1. Koncentracja na odbiorcy

Najważniejsze w projektowaniu usług jest poznanie i zrozumienie potrzeb odbiorcy. Aby tak się stało, klient powinien brać aktywny udział w procesie Service Design – w końcu to on dysponuje najlepszą wiedzą na temat swoich oczekiwań.

2. Współtworzenie

Nad projektowaniem usług powinien pracować interdyscyplinarny zespół – im więcej cennych perspektyw, tym lepiej. Dobrze, jeśli składa się on nie tylko z pracowników danego konceptu gastronomicznego, ale także przedstawicieli konkurencji i wspomnianych już klientów.

3. Sekwencjonowanie

  •  

Sam moment konsumowania przez klienta potraw to zaledwie część usługi. Należy zaprojektować również wszelkie procesy, które zachodzą przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z Twojej oferty, jak i po zakończeniu całego przedsięwzięcia.

4. Ewidencjonowanie

  •  

W projektowaniu usług w gastronomii i w każdej innej branży, należy uwzględnić nie tylko aspekty widoczne dla klienta. Projektujemy zarówno to, co dzieje się na frontstage (jakość i smak dań, obsługa, podanie), jak i backstage (pozyskiwanie produktów, kwestie kadrowe, system, na jakim oparta jest strona) – to wszystko wpływa przecież na ostateczny kształt usługi.

5. Holistyczne podejście

  •  

Proces Service Design ma skutkować maksymalizacją efektywności Twojego biznesu. Aby tak było, należy podejść do niego holistycznie, a nie skupiać się tylko na wycinku jego funkcjonowania.

Etapy projektowania usług gastronomicznych

Skąd wiemy, że usługi gastronomiczne zaprojektowane z Service Design będą wydajne? Dzieje się tak dzięki skrupulatnemu przejściu przez cały proces, który przebiega następująco:

  1. Empatyzacja, czyli poznanie potrzeb klientów.
  2. Definiowanie problemu.
  3. Generowanie rozwiązań zdefiniowanego wcześniej problemu – im więcej, tym lepiej.
  4. Tworzenie prototypów, które umożliwią weryfikację skuteczności wypracowanych rozwiązań.
  5. Testowanie – oczywiście w wykonaniu odbiorców zaprojektowanych usług.

Podsumowanie

W gastronomii, jak w każdej innej branży, wrażenia klientów są stawiane na pierwszym miejscu – i nie chodzi tu tylko o te smakowe.

Service Design nie pomoże Ci w udoskonaleniu przepisów czy sposobu prezentacji potraw. Sprawdzi się jednak w optymalizacji wszystkich innych aspektów, które są częścią oferowanych przez Ciebie usług.

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami lub sprawdź inne artykuły dotyczące projektowania usług.

Przeczytaj więcej: jak zaprojektować usługę, Customer Journey, Mapa Customer Journey.