Dziś w tworzeniu przeróżnych rozwiązań biznesowych na pierwszym miejscu stawia się odbiorców (klientów, użytkowników, partnerów) i ich potrzeby oraz oczekiwania. Nie bez powodu najważniejszym wskaźnikiem dla wielu firm jest Customer Experience – i jest to jak najbardziej słuszna strategia.

Na doświadczenie klientów składa się jednak wiele czynników, których zaprojektowanie w zgodzie z oczekiwaniami konsumentów nie zawsze jest oczywiste. Istnieją jednak metodyki, które skutecznie w tym pomagają. Jedną z nich jest właśnie Human-Centered Design. Co to dokładnie jest? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Czym jest Human-Centered Design?

Human-Centered Design to podejście polegające na projektowaniu takich rozwiązań, w centrum których stoi człowiek, jego potrzeby, oczekiwania, obawy, problemy, możliwości i emocje. Służy ono tworzeniu usług/produktów/systemów/firm, w których to perspektywa odbiorcy jest najważniejsza.

Human-Centered Design umożliwia zatem tworzenie rozwiązań skoncentrowanych na człowieku. Nie chodzi tu jednak tylko o klientów czy bezpośrednich odbiorców usług.

Załóżmy, że prowadzisz prywatną przychodnię. Projektując najważniejsze aspekty jej działania, nie możesz uwzględniać tylko potrzeb pacjentów. Ważna będzie również perspektywa ich rodzin, a także pracowników – pielęgniarek i lekarzy.

Gdzie można wykorzystać podejście Human-Centered Design?

W każdej branży i organizacji, której zależy na dostarczaniu rozwiązań potrzebnych i oferujących pozytywne doświadczenia użytkownikom. Human Centered-Design sprawdzi się zarówno na etapie tworzenia poszczególnych usług czy produktów, jak i formowania ogólnych zasad funkcjonowania firm.

Tak naprawdę podejście Human Centered-Design powinno być swoistym credo organizacji, która stosuje je we wszystkich obszarach swojej działalności.

Human-Centered Design vs. Design Thinking

Human-Centered Design to jedna z najważniejszych zasad w projektach realizowanych z wykorzystaniem Design Thinking. Co dokładnie łączy oba pojęcia?

Design Thinking to powtarzalny, 5-etapowy proces,  którego celem jest tworzenie efektywnych rozwiązań dzięki koncentracji na potrzebach odbiorców oraz eksperymentowaniu i testowaniu wielu hipotez.

Z kolei Human-Centered Design to podejście/narzędzie, wykorzystywane między innymi w procesie Design Thinking, które umożliwia dostarczanie pozytywnych doświadczeń wszystkim osobom, mającym do czynienia z danym rozwiązaniem.

Human-Centered Design w Service Design

Service Design to metodyka projektowania nowych usług lub optymalizacji już istniejących rozwiązań. Wykorzystuje podejście Design Thinking i właśnie podejście stawiające człowieka w centrum procesów usługowych. Co ciekawe, metodyka ta powstała jako odpowiedź na fakt, że oczekiwania i potrzeby użytkowników zmieniają się dziś w zawrotnym tempie.

W Service Design istotna jest perspektywa wszystkich osób zaangażowanych w dostarczanie usługi. Nie tylko klientów, ale także pracowników czy nawet konkurencji. Co ważne, w projektowaniu usług nie są oni jedynie jednym z wielu czynników, który uwzględniają service designerzy. Biorą oni czynny udział w całym procesie.

Narzędzia, które pomogą Ci poznać potrzeby przedstawicieli Twojej grupy docelowej

Istnieje szereg narzędzi, które pomogą Ci poznać Twoją grupę docelową, co umożliwi rozwiązanie jej problemów i wdrożenie podejścia zorientowanego na człowieka. Oto one:

  • Persony, czyli modele reprezentantów cech danej grupy docelowej. Przypominają profile psychologiczne, w której analizie podlegają wszystkie istotne cechy potencjalnych użytkowników danej usługi.
  • Mapy empatii, które pozwalają lepiej zrozumieć emocje oraz doświadczenia towarzyszące użytkownikom Twojego produktu czy usługi.
  • Koncepcja plemion, która zakłada, że wpływ na kształt usług czy produktów mają nie pojedyncze osoby, a całe społeczności (ang. tribes).
  • Value Proposition, czyli powód, dla którego użytkownicy mieliby korzystać właśnie z Twojego rozwiązania.

Projektowanie zorientowane na człowieka  – korzyści

Zastanawiasz się, jakie dokładnie korzyści może przynieść stawianie człowieka w centrum procesu projektowego? Oto kilka przykładów:

  • poprawa Customer i User Experience,
  • poprawa wydajności organizacji,
  • zwiększenie produktywności jej pracowników oraz osób korzystających z dostarczanego rozwiązania,
  • zbudowanie przewagi konkurencyjnej,
  • odnalezienie niedopracowanych aspektów rozwiązania/organizacji,
  • zwiększenie przychodów firmy.

Podsumowanie

Projektowanie zorientowane na człowieka to doskonały sposób na zrozumienie zmieniających się zachowań, preferencji i bolączek współczesnych konsumentów. Umożliwia on skoncentrowanie wysiłków we właściwych miejscach i we właściwy sposób. Dzięki poznaniu perspektywy użytkownika projektanci mogą tworzyć rozwiązania, które są skuteczne i sprawdzają się w nowej rzeczywistości – niezależnie od tego, jak ta ostatecznie wygląda.

Przeczytaj również:

Service Design vs Design Thinking i Customer Journey.